skip to Main Content
+6019 419 1829

APA MAKSUD HARAMAN AMINA?

Firman Allah SWT,

وَقَالُوۡۤا اِنۡ نَّـتَّبِعِ الۡهُدٰى مَعَكَ نُـتَخَطَّفۡ مِنۡ اَرۡضِنَا ؕ اَوَلَمۡ نُمَكِّنۡ لَّهُمۡ حَرَمًا اٰمِنًا يُّجۡبٰٓى اِلَيۡهِ ثَمَرٰتُ كُلِّ شَىۡءٍ رِّزۡقًا مِّنۡ لَّدُنَّا

Dan mereka berkata: “Kalau kami menyertaimu menurut petunjuk yang engkau bawa itu, nescaya kami akan diusir dari negeri kami”. Dan apakah kami tidak meneguhkan kedudukan mereka dalam daerah Haram (tanah suci) yang aman, yang didatangkan ke tempat itu buah-buahan dari segala macam (tumbuh-tumbuhan) untuk menjadi rezeki (bagimu) dari sisi Kami?”

Surah al-Nahl : 112

Maksudnya ialah TANAH HARAM yang aman. Makkah sememangnya telah menjadi negeri yang aman semenjak dahulukala. Manusia dilarang memasukinya dahulukala. Manusia dilarang memasukinya, kecuali dengan berihram. Orang yang berasa takut akan datang untuk berlindung didalamnya. Bukan sahaja manusia, bahkan haiwan dan tumbuh-tumbuhan juga turut mendapat keamanan.


Pakej Umrah & Haji Terkemuka di Malaysia
Platfrom inisiatif untuk membantu para bakal jemaah haji dan umrah yang dibangunkan oleh Akram Afifi Holdings Sdn Bhd. Ikuti kami di media sosial yang tertera di bawah.
Lain-lain

Copyright © umrahhaji.com - All Rights Reserved.

Back To Top